Florencja w jeden dzień

23:21

Stolica Toskanii, kolebka renesansu, muzeum pod otwartym niebem - wszystko to opisuje Florencję. Miasto, które się zwiedza co najmniej tydzień, a najlepiej miesiąc. Sama jednak postanowiłam zaryzykować, spędziłam tam ciut więcej niż dobę, po prostu nie miałam innego wyjścia (sytuację opisałam w tekście o Rzymie tu). Zobaczyłam tylko mały procent tego piękna, a i tak byłam zachwycona! Oto kilka najważniejszych miejsc, które po prostu musicie zobaczyć.

ZOBACZ TAKŻE:

Ponte Vecchio, most złotników, florencja, firenze, florence, italy, włochy

Na początek kilka podstawowych faktów o Florencji:

Jest to miasto położone nad rzeką Arno u podnóża Apeninów.

Florencja przyciąga ponad 10 milionów turystów rocznie, dlatego musicie być przygotowani na tłumy. Podobno najspokojniej jest od listopada do stycznia. Lato to najgorszy czas na takie wakacje - upał + tłumy tworzą straszne combo. No i zgadnijcie kiedy byłam we Florencji? :) Termometr pokazywał +38...

Najważniejsze atrakcje są blisko od siebie, więc Florencję najlepiej się zwiedza na piechotę.

Według UNESCO Florencja zgromadziła aż jedną trzecią światowego dziedzictwa sztuki.

Piazzale Michelangelo, florencja, firenze, florence, italy, włochy

Nocleg we Florencji

We Florencji spędziłyśmy jedną noc, zarezerwowałyśmy pokój w Palazzo Lombardo. Na zdjęciach wygląda cudownie - pokoje w pałacyku, piękny wystrój wnętrz. Jak się okazało nasz pokój był w budynku obok, ale to nie sprawiło żadnego problemu, bo nadal było czysto i przyjemnie. Miejsce jest blisko dworca Campo di Marte, do starego miasta też nie jest jakoś bardzo daleko (chociaż jak wracałyśmy zmęczone po całym dniu spacerów, to już marzyłyśmy, by jakoś tam się teleportować :D ). Właścicielka jest na maksa miła, pozwoliła zameldować się wcześniej, a podczas wymeldowania się zostawić rzeczy na kilka godzin, zanim zwiedzałyśmy “ostatnie miejsca”, pomogła zorganizować śniadanko w pobliżu oraz poleciła najciekawsze miejsca.

Ogółem we Florencji nie ma problemu ze znalezieniem noclegu, ale jeśli chcecie mieć coś sprawdzonego, to polecam to miejsce.

florencja, firenze, florence, italy, włochy

A teraz najważniejsze punkty, które warto zobaczyć:

Piazza del Duomo

Osobiście myślę, że jest to najważniejsze i najpiękniejsze miejsce. Na placu znajdziemy katedrę Santa Maria del Fiore. Po pierwsze ma bogato zdobioną fasadę wykonaną z zielonego, białego i różowego marmuru, więc można spędzić sporo czasu po prostu gapiąc się na te wszystkie mozaiki, płaskorzeźby i inne szczegóły. Jej budowę rozpoczęto w XIII wieku a ukończona sześć wieków później.
Wstęp jest bezpłatny, ale katedra jest otwarta dla zwiedzających tylko w określonych godzinach (możesz to sprawzić na stronie https://www.ilgrandemuseodelduomo.it ). W środku najważniejszym punktem jest freska na kopule, dlatego wygodniej jest kupić bilet i wspiąć się na szczyt kopuły - zobaczycie nie tylko freski, ale też piekną panoramę miasta. Pamiętajcie o odpowiednim ubraniu - do środka nie są wpuszczane osoby z odsłoniętymi ramionami, zbyt krótkimi spodniami, w kapeluszach czy okularach przeciwsłonecznych. Ponadto warto pamiętać o kolejkach - są ogromne, dlatego polecam wstać wcześniej, by ominąć tłumy i zaoszczędzić trochę czasu.

Tuż obok katedry znajdziemy wysoką na 85 m dzwonnicę. Na górze również jest taras widokowy, na który można wejść.

Na placu, naprzeciwko świątyni jest Baptysterium. Jest to najstarszy budynek sakralny we Florencji, posiada pięknie drzwi zdobione płaskorzeźbami.

Ogółem cały plac jest piękny, oczywiście masa ludzi, ale mimo wszystko zrobiłyśmy sobie tam przerwę na lody i cieszyłyśmy się życiem.

Piazza del Duomo; florencja, firenze, florence, italy, włochy

Ponte Vecchio

Most ten potocznie nazywany jest Mostem Złotników, a to z uwagi na pracownie i sklepy jubilerskie znajdujące się w licznych kramach zawieszonych nad rzeką. Ponte Vecchio był pierwszym mostem Florencji, a obecnie jedyny, który przetrwał II Wojnę Światową.

Warto pójść na spacer, pooglądać stanowiska z biżuterią (raczej bez kupna, bo ceny szalone..), ale ja wolałam oglądać most z ulicy “Lungarno degli Acciaiuoli” - widoki dużo lepsze.

Piazza Santa Croce

Znajdziemy tam kolejny kościół w podobnym stylu jak katedra i baptysterium, gdyż został zaprojektowany przez di Cambio – głównego projektanta Duomo. Na zewnątrz świątynia wygląda pięknie, jednak najważniejsze jest w środku - znajdziemy tam freski Giotta, ponadto jest to miejsce spoczynku Galileusza, Macchiavelli czy Michała Anioła.

Piazza Santa Croce, florencja, firenze, florence, italy, włochy

Loggia Del Mercato Nuovo

Targ we Florencji zbudowany w połowie XVI wieku, było to miejsce handlu tkaninami. Na filarach zobaczymy posągi wybitnych osobowości Florencji, samo miejsce stwarza ciekawą atmosferę, łatwo wyobrazić sobie jak dawniej tu kręcono biznesy, dziś znajdziemy tu sklepiki z pamiątkami albo chińskimi drobiazgami.

Piazzale Michelangelo

Prawie w każdym mieście wchodzę gdzieś “wyżej”, jednak tak pięknego widoku chyba nie było nigdzie… Polecam, nic dodać, nic ująć.

Piazzale Michelangelo,florencja, firenze, florence, italy, włochy

Piazza della Signoria

Prawdopodobnie tam nie trafiłyśmy albo przez przypadek przechodziłyśmy przez ten plac, ale nie zwróciłyśmy uwagi...  W końcu po prostu szłyśmy przed siebie i błądziłyśmy.

Trochę żałuję, że tak normalnie tam nie byłyśmy, bo jest na co patrzeć. Znajdziemy tu kilka pałaców (na przykład Palazzio Vecchio, czyli Pałac Medyceuszy) i rzeźb. To tutaj znajduje się fontanna Neptuna czy renesansowe dzieło „Dawid” Michała Anioła (a raczej znajdowało się do drugiej połowy XIX wieku, kiedy to oryginał przeniesiono do Galleria dell’Accademia i zastąpiono kopią). I sporo innych rzeźb.

Dziwne znaki na ulicach

Zwróćcie uwagę na znaki - są inne, niemal każdy jest jakoś zdobiony. Autorem tych dzieł sztuki jest 52-letni Francuz Clet Abraham, mieszkający we Florencji od 14 lat. Początkowo władze miasta usuwały naklejki ze znaków, lecz po jakimś czasie odpuściły i zostawiły artyście wolną rękę. Teraz są pewnego rodzaju symbolem miasta. Artystę we Florencji możecie znaleźć w jego pracowni na Via dell’Olmo 8 albo obejrzeć prace na Instagramie.

Clet Abraham; florencja, firenze, florence, italy, włochy

Clet Abraham, florencja, firenze, florence, italy, włochy

Tyle o Florencji, więcej ciekawostek znajdziecie na Insta @diajo_agata, zapraszam!